Zang studies
Jazz Vocals doen aan het Conservatorium Maastricht betekent dat je ervoor kiest om een intensieve periode te besteden aan het ontwikkelen van je individuele talent. Je ontwikkelt je als muzikant, werkend samen in een band, combo of koor, of in close harmony projecten.
Het ondersteunende curriculum bevordert deze ontwikkeling en voegt geleidelijk uitdagingen toe: bladmuziek schrijven, solotranscripties maken, scat-zingen/improviseren, je eigen liedjes/teksten/composities schrijven, je eigen band/ensemble vormen, een band leiden, live optredens tijdens examens, jam-sessies, optredens, en meer.
De combinatie van individuele aandacht, een internationale groep studenten en een uitgebreid curriculum zal je inspireren om je volledige potentie te bereiken. Ons diverse team van zangdocenten stelt je in staat je eigen pad te kiezen en te ontwikkelen in het creëren en uitvoeren van muziek, werkend aan de talloze manieren om je stem te ontwikkelen; bereik, dynamiek, klank, belting, registers mengen, houding, ademhaling, aarding, resonantie, diction, interpretatie, en een melodie dragen en overbrengen.
In het bachelorprogramma focus je op traditionele jazz; swing, ballads, bossa/Latin en - last but not least - de blues. Je wordt aangemoedigd om je eigen nummers te schrijven in een stijl die je leuk vindt (pop, folk, soul, (moderne) jazz, funk). Gedurende de vierjarige opleiding ontwikkel en definieer je je eigen profiel en visie als artiest en zanger in de zin dat je, uit alle denkbare stijlen, je eigen muziek zult vinden.
Maak kennis met ons team
Maak kennis met jouw docenten
Compilatievideo Jazz zang
Masterstudent zang Sara Wittazscheck
Jazzcompositie met Nadine Nix
Curriculum
Curriculum
|
hoofdvak zang |
More info |
Year 1 |
Year 2 |
Year 3 |
Year 4 |
|---|---|---|---|---|---|
Hoofdvak en onderdelen gerelateerd aan het Hoofdvak |
27 |
24 |
30 |
41 |
|
Hoofdvak Zang |
24 |
20 |
25 |
39 |
|
Singing in Harmony |
2 |
2 |
3 |
||
Artistry |
1 |
2 |
|||
Impro Lab |
|||||
Vocal Skills |
2 |
3 |
|||
Band Performing |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
First Year Vocal Combo |
8 |
||||
Band |
8 |
8 |
8 |
||
Composing and Arranging |
3 |
||||
Arranging Jazz |
3 |
||||
Recording and Producing |
2 |
1 |
|||
Studio Recording |
1 |
||||
Capturing and Shaping Sound / OOP |
2 |
||||
Tools in Creation |
17 |
16 |
|||
Aural Skills Jazz |
6 |
6 |
|||
Applied Theory Combo |
1 |
||||
Choir Jazz (General) |
2 |
||||
Theoretical Analysis Jazz |
5 |
6 |
|||
Applied Piano Jazz |
2 |
2 |
|||
Rhythmic Solfège Jazz |
1 |
||||
Percussion and Pulse |
2 |
||||
Research and Development Skills |
3 |
3 |
|||
Critical Listening |
3 |
3 |
|||
Health and Well-being |
1 |
||||
Health and Well-being |
1 |
||||
Internationaal Carrièrecentrum |
5 |
1 |
2 |
2 |
|
Your Art as a Business |
1 |
2 |
2 |
||
OOP |
5 |
||||
Teaching and Outreach Programme |
2 |
2 |
|||
Basic Teaching Skills Lectures |
1 |
||||
Basic Teaching Skills Instrument Specific Methodology |
1 |
||||
Vocal Outreach |
2 |
||||
Minor |
9 |
6 |
|||
Elective Modules |
9 |
6 |
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Videovereisten
Deel de links naar je onbewerkte video-opnamen in het portfolio. Video's moeten worden geüpload naar je YouTube-kanaal (als je er geen hebt, maak er een aan). Zet je video's op 'verborgen', zodat alleen jij en wij ze kunnen zien. BELANGRIJK: STUUR NIET de daadwerkelijke video('s): ALLEEN LINKS naar de video('s)
- Video's moeten een goede geluidskwaliteit hebben, zodat we je spel heel goed kunnen horen. Je kunt aparte korte video's maken of één langere video.
- De kandidaat stelt zich aan het begin van de video in het Engels voor
- De video is maximaal 10 minuten lang
- De video toont jou terwijl je het vereiste repertoire zingt
Recitalstukken
Zing drie recitalstukken van contrasterend karakter, te kiezen uit de volgende stijlen:
- Blues
- Eigen compositie van de kandidaat
- Jazzstandards
- Ballad
- Latin jazz
Let op: de recitalstukken moeten uit het hoofd worden uitgevoerd.
Extra notities van de zangafdeling
Een video van een telefoon is goed - je hoeft geen professional in te huren voor een video. Een opname van een concert is ook prima - we willen je echt muziek zien maken - op de manier die je het leukst vindt.
Interessant voor ons als zangdocent is:
- De muziek waar JIJ van houdt
- Swing
- Latin
- Ballad of Blues
- Wat scat-zang?
- Componeer je zelf? - laat het ons zien :-) - en geen probleem als dat niet zo is
- In de motivatiebrief kun je ons vertellen waarom je wilt studeren en wat je wenst voor je ontwikkeling tijdens je studie. In je muzikale biografie schrijf je over je docenten, instrumenten die je hebt geleerd, concerten of combo's – vertel ons de belangrijke muziekstappen die je hebt genomen.
Wat je ook moet weten
- Intervallen - toonladders – akkoorden: uitvoering van alle intervallen binnen het octaaf en de gebruikelijke drie- en vierklanken
- Zingen van alle majeur en mineur toonladders
- Van blad lezen: op het eerste gezicht zingen tot een bevredigend niveau (specifiek voor jazz)
- Improviseren van een eenvoudige variatie
- Prima Vista: Prima Vista zingen tot een bevredigend niveau (specifiek voor jazz)
Indien je materiaal geselecteerd wordt, krijg je een uitnodiging voor een online theorie-examen en indien nodig, een online ontmoeting met de hoofdvakdocenten.